Hen over de seneste år har udarbejder en fiktiv profil for Danmark baseret på anonyme data fra vores database efter sletning af faktiske OCAI profiler, hvorved vi har kan se en tendens i udviklingen.

Selv om en sådan profil stadig ikke giver mening fra et organisationskultur synspunkt kan den give en indikation af de strømninger der er, og hvilke kulturtyper der er i fremgang hhv. tilbagegang over en bred kam. Er du i tvivl om de 4 kulturtyper kan du læse op på det her.

Kigger på de seneste tal for 2022 er der overordnet set ikke den store forskel mellem offentlige og private organisationer – ”Danmark” ønsker stadig mod mere Clan og Adhocracy og mindre Hierarchy og mindre Market.

Hvis vi udelukkende kigger på den nuværende kultur får vi et billede af om der er forskel på den nuværende kultur i en offentlig og privat virksomhed.

Nuværende kultur 2022 Offentlig Privat Forskel
Clan 29 27 2
Adhocracy 22 19 3
Market 21 27 -6
Hierarchy 28 27 1

At den nuværende kultur er højere på Clan i offentlige organisationer og højere på Market i private organisationer er vel ikke den største overraskelse i verden, men faktisk er forskellen blevet meget mindre end i 2021 især på Clan. At de offentlige organisationer stadig er højere på Adhocracy (innovation) vækker nok stadig en del undring.

Vender vi os mod den ønskede kultur får vi følgende billede.

Ønsket kultur 2021 Offentlig Privat Forskel
Clan 34 33 1
Adhocracy 28 24 4
Market 14 18 -4
Hierarchy 24 25 -1

Interessant er det at den ønskede kultur på Clan i offentlige og private organisationer ligger (næsten) samme niveau og begge højere end nuværende.

Ønsket om Market er den som er lavest i både offentlige og private organisationer (og meget lavere end den faktisk er målt til). Det kan skyldes at mange af de elementer som der er i Market kulturen med klare mål og opfølgning på disse samt fokus på individuel dømmekraft ikke er prioriterede i organisationerne lige nu og er i “bad standing”.

Da vi efterhånden udarbejdet disse fiktive profiler siden 2018/19 så det er interessant at se om kulturen rent faktisk har flyttet sig siden den første måling. Bemærk at vi nu kigger på en samlet profil som omfatter både offentlig og private organisationer.

Nuværende kultur 2018/19 2022 Ændring
Clan 28 27 -1
Adhocracy 19 20 1
Market 23 26 3
Hierarchy 29 27 -2

Der er interessant at den nuværende kultur siden 2018/19 har udviklet sig med mindre Clan og mere Market selv om der i hele perioden har været et ønske om mere Clan og Adhocracy og mindre Hierarchy og Market – altså det stik modsatte.

Så det tyder på at, hvis der arbejdes med kulturændringer, så gøres det forkert. Få gode råd til kulturændringer her.

Hvad så med den ønsket kultur?

Ønsket kultur 2018/19 2022 Ændring
Clan 33 34 +1
Adhocracy 26 25 -1
Market 17 17 0
Hierarchy 24 25 +1

Ønsket i 2022 er højere Clan og Hierarchy og mindre Adhocracy, men der er ikke de store forskelle set over perioden på 4-5 år.

Det bringer os til at kigge på hvor store ændringsønsker (forskellen mellem nuværende og ønsket kultur) der er tale om.

Ændringsønske 2018/19 2022
Clan 6 6
Adhocracy 6 5
Market -6 -9
Hierarchy -6 -2

Der er et ønske om markant mindre Market, hvorimod ønsket om mindre Hierarchy er meget reduceret. Ønsket om mere Clan og Adhocracy er stort set uændret. Et ændringsønske på +/- 10 kræver øjeblikkelig handling og der nærmer vi os med Market.

Der skal virkelig lægges kræfter i at reducere Market – eksempelvis med færre proces og individuelle effektivitetsmål. For Adhocracy og i Clan skal der stadig skubbes lidt for at øge disse, hvorimod Hierarchy nu nærmere sig en balance mellem ønsket of nuværende så skal næsten blot bibeholdes.