Vi har i et tidligere blogindlæg påstået at hvis man virkelig skal benchmarke egen kultur mod andre organisationer er det ikke så interessant hvordan de er placeret i Competing Values Framework, det meget bedre at kigge på hvordan enkelte kulturelementer fra de bedste kan overflyttes til egen organisation.
Hvorfor kan man ikke bare gå efter samme kulturprofil som den virksomhed man beundre, og gerne vil måles imod? Det er fordi kultur stikker så dybt i organisationen, at man ikke alene ved en profil kan opnå det samme – det er alt det som ligger under profilen man skal kigge på. At tror det modsatte vil svare til at mene at ethvert fodboldhold automatisk spiller så godt som Liverpool FC fordi de skifter til en 4-3-3 opstilling. Selv om et hold går over til 4-3-3 er de jo ikke blevet bedre individuelle fodboldspillere over night blandt andet fordi dygtighed, rutine m.m. ikke følger med automatisk. En sådan omstilling tager tid og spilleren skal hvad meget træning, og det kan endda være du skal skifte nogle spillere ud.
Det er lidt det samme med OCAI profiler. Fremfor kun at benchmarke efter en bestemt profil så se i stedet efter hvad der findes af gode erfaringer med at flytte fra én kulturtype til en anden, identificere hvad der flytter hurtigt / mange, hvad der er let at passe ind i hverdagen, let at kommunikere m.m.
På den måde kan et ønske om en anden kultur blive mere end en drøm eller vision, hvor generelle betragtninger om ”vi skal have mere Adhocracy og mindre Market” kan suppleres med konkrete eksempler på hvad det betyder, hvad andre erfarede, hvordan vi griber det an, følger op, kommunikerer og tilpasser efterhånden som vi bliver klogere.
Så Benchmark af kultur giver mening – bare du kommer et par lag under overfladen.