I en tidligere Post pr√¶senterede vi tal som viste, at der n√¶rmest ikke sket nogen √¶ndring i vurderingen af den nuv√¶rende kultur i forhold til 2018/19, selv om der har v√¶ret √łnske herom.

Et endegyldigt svar p√• hvorfor der ikke rigtigt er sket noget er vanskeligt at komme med, men det er ikke fordi det ikke er muligt at √¶ndre kulturen ‚Äď hvis du arbejder med det sker der ogs√• noget.

Et godt bevis på at vedholdenhed betaler sig ses i eksemplet herunder fra en dansk organisation, som har målt kulturen 3 gange siden 2018, og i perioderne imellem arbejdet med kulturændringer. Ikke hele tiden, men af og til i små koordinerede tiltag og i den samme retning.

Som de fleste danske organisationer √łnsker de mere Clan/Adhocracy og mindre Market/Hierarchy. Som det ses i forskellen mellem profilerne fra 2018, 2021 og 2023 er det lykkes i hver m√•ling at flytte sig i den rigtige retning.

Afvigelsen mellem nuv√¶rende og √łnsket kultur er reduceret fra +16 p√• Clan til +8 og -15 og -10 p√• Market (ses ikke p√• figuren) s√• der er sket en meget stor √¶ndring i perioden.

Kæmpe cadeau til dem!

S√• selv om det tager tid og kr√¶ver vedholdenhed og en plan s√• holde fast i kultur√¶ndrings-arbejdet ‚Äď resultaterne kommer.

Læs hvordan vi kan hjælpe dig med kulturændring her.