FØRSTE INDTRYK AF MATCH

IBM har udviklet et værktøj – IBM Watson™ Personality Insights – der på baggrund af et tekstinput er i stand til at sige noget om personlighedskarakteristika, behov og værdier.

Det er en meget avanceret service, som måler på hele 47 forskellige personlighedstræk. The Big 5 (de fem grundlæggende personlighedstræk som kaldes personlighedens grundpiller – åbenhed (openness), samvittighedsfuldhed (conscientiousness), ekstraversion (extraversion), venlighed (agreeableness) og neuroticisme (emotional range) – samt værdier (5 personlighedstræk) og behov (12 personlighedstræk).

Personality Insights er dog kun tekstanalyse, og vi garanterer ikke kvaliteten af profilerne fordi de naturligvis afhænger af kvaliteten af de tekster der analyseres. Brug lidt tid på at finde en repræsentativ tekst og ha gerne mange sider med for det bedste resultat.

Den kan ikke analysere danske tekster endnu – kun engelske.

Selv om IBM Watson™ Personality Insights har fokus på personlighedstræk og ikke kultur (kultur er et gruppefænomen), siger en analyse faktisk meget om kulturen og værdier i en organisation, særligt hvis du analyserer tekster der repræsenterer organisationens mål, visioner og strategier. Du kan også bruge den til at sammenligne chef og medarbejder eller forskellige medlemmer af et team.