Der er mange jobopslag og virksomheder som slår på de har en ’stærk’ kultur, men hvad er en stærk kultur og er det en god ting?
Hvis man spørger Microsoft Copilot er: En stærk kultur refererer til en organisationskultur, der er præget af stærke, positive værdier og normer, som er dybt forankret blandt medarbejderne. Denne type kultur skaber samhørighed og engagement, hvor medarbejderne føler en stærk forbindelse til organisationens mission og vision.
Med udgangspunkt i ovenstående så handler stærk – og modsætningen svag (som også eksisterer, men som ingen taler om) – altså om i hvor høj grad medarbejderne holder af og efterlever kulturen, og ikke de fælles værdier, normer, traditioner, og overbevisninger, som tilsammen manifesterer sig i den kultur organisationen har.
Det bringer os så frem til spørgsmålet er en stærk kultur en god ting?
Ja det kommer jo an på hvad kulturen er, og hvor godt den passer til dine værdier og præferencer.
Hvis man kigger på de 2 dimensioner.
- er organisationens kulturen svag eller stærk forankret i medarbejderne – styrke
- er match mellem organisationens kultur og egne præferencer dårlig eller god – match
så kan man opstille nedenstående kulturmatrix.
’op ad bakke’
Hvis organisationen har en stærk kultur som dårligt matcher med dine præferencer er der stor sandsynlighed for at du ofte vil komme i konflikt med organisationen fordi den vil insistere på noget andet end du lægger vægt på.
’til at arbejde med’
Hvis kulturen matcher dine præferencer dårligt, men er svag forankret vil du få en relativ let hverdag fordi modsætningerne ikke vil blive trukket særlig tydeligt op (eksempelvis vil medarbejdere have forskellige holdninger).
’kulturbærer’
Hvis organisationen har en svag kultur som godt matcher med dine præferencer bliver du let en kulturbærer fordi dine præferencer kan rulles ud over de øvrige medarbejdere som får en støtte de kan læne sig op ad.
’fod i hose’
Har vi en situation hvor organisationens stærke kultur matcher godt med dine præferencer så passer tingene rigtigt godt sammen, fordi du vil se dine egne præferencer også blive efterlevet af de andre i organisationen.
Kun få virksomheder skilter med deres kultur i eksempelvis jobopslag, hvorimod mange kan komme med en (nogle gange meget) lang beskrivelse af hvor stærk deres kultur er.
Det er vores holdning at ’vi har en stærk kultur’ skal suppleres med en angivelse af HVAD kulturen er.
Kulturen kan måles og illustreres med OCAI.